Läpi muutosten aallokon
Syvingin historia
Siurosta Pyhäjärveen
Hinaaja, joka elää kolmatta elämää
Syvinki on tarina suomalaisesta työstä ja muutoksesta.
Sen ensimmäinen elämä alkoi jo vuonna 1897 Kyröskoski-nimellä, kun se valmistui hoitamaan tavara- ja työmatkaliikennettä Porin radan avauduttua 1895, kuljettaen Kyröskosken paperitehtaan tuotteita sekä työntekijöitä Siuron aseman ja Kyröskosken välillä. Savupiippu höyrysi, kannella käytiin päivänpolttavia keskusteluja ja työmatkoja taitettiin pitkin Kyrösjärveä.
Tehtaalla oltiin tyytyväisiä Kyröskosken tuomiin säästöihin paperin kuljetuskustannuksissa, kun aiemmin vastaavat kuljetukset hoidettiin hevosin Tampereen rautatieasemalle. Vastaavaa tehostamista kuljetuksiin haluttiin Kyrösjärven puolella, joten uusi isompi laiva tilattiin ja entinen Kyröskoski sai Kyrösjärven puolelle väistyttyään nimen Kyrösjärvi.
 
			Kyrösjärvi-laiva vuonna 1928. Oikealla Toivo Tarkki, sitten laivan päällikkö Ville Wallenius, Eero Skofelt ja Mäntynen. Kuva teoksesta Höyrylaivojen aika.
 
			Kyrösjärvi-laiva Ikaalisten vesillä 1930-luvulla. Kapteeni Stark, laivapojat Hugo Tuominen ja Pentti Aaltonen. Kuva teoksesta Höyrylaivojen aika.
 
			Syvinki valmistumassa Siikasuon telakalla.
Toinen elämänsä vaihe alkoi, kun autoliikenteen yleistymisen seuraksena matkustajaliikenne vesitse väheni lähes olemattomiin ja alus muutettiin hinaajaksi 1948 jälkeen. Laivalla ryhdyttiin kuljettamaan tukkilauttoja ja paperipuuta. Vuonna 1953 vanha alus romutettiin – mutta ei kuitenkaan kokonaan.
Sen jäljelle jäänyt rautarunko myytiin Kokemäen Uittoyhdistykselle. Tarkempaa tietoa laivan uudistamisvaiheesta ei ole, mutta noin vuosien 1953-1956 välillä alus sai uuden ulkomuotonsa Siikasuon telakalla Tyrväällä. Siellä alus varusteltiin 180-hevosvoimaisella Valmetin junadieselmoottorilla. Näin oli syntynyt Syvinki.
Alus siirtyi moottorihinaajaksi Näsijärvelle. Uusi ja voimakas Syvinki ahkeroi Kotvion sahalla Ruovedellä aina 1990-luvulle asti, kunnes se siirtyi yksityiseen käyttöön ja laivaa alettiin muuntaa lähinnä huvialukseksi.
 
			Ruoveden Kotvion sahan idylliä 1950-luvulla.
Kolmas elämä alkaa
Syvinki tänään
Tänään Syvinki elää kolmatta elämäänsä elämyksellisenä saunaristeilyaluksena Pyhäjärvellä, saaden voimansa yhä samasta vuonna 1956 käyttöönotetusta Valmetin dieselmoottorista.
Kun moottori käynnistyy, voit kirjaimellisesti tuntea historian sykkeen kehossasi, ja miltei kuulla rungosta kaikuvat tehtaanväen tarinat menneiltä Kyrösjärven ajoilta.
Runko, joka on uittanut perässään tuhatmäärin tukkeja, nähnyt lukuisat muutokset vesistöissämme ja niiden rannoilla yli sadan vuoden ajan, kantaa nyt uskollisesti risteilyvieraitaan rentoutumaan lämpimän saunan ja ilta-auringon äärelle – toivottavasti pitkälle tulevaisuuteen myös tulevien sukupolvien iloksi.
Syvingin sydän: Valmet 815 Vm: 1956
Syvinki kotisatamassaan Ratinan suvannossa – odottamassa uskollisesti seuraavia risteilyvieraitaan.


